Frasa maaf.

Frasa yang selalu disebut. Frasa yang mudah untuk disebut. Ikhlas atau tak merata disebut. Senang untuk didengar tapi tidak mudah untuk menerima. Kadang-kadang inilah bukti penyesalan. Walaupun mulut berkata ya, tapi hati tidak mungkin sama. Luka yang terpahat tidak mungkin baik sepantas kilat. Tidak mungkin.

Banyak perkara yang berlaku dalam dunia nie mahupun sengaja atau tidak sengaja akan disusuli dengan maaf. "Ehh, maaf."  "Sorry sorry." Dalam banyak cara digunakan. Dan aku terbiasa dengar ungkapan tu. Kadang-kadang diri ini naik bosan dengar perkataan tu. Silap sikit, maaf. Bukan memberontak dengan perkataan maaf tu tapi bunyinya boleh menggambarkan seseorang tu ikhlas atau tak dalam meminta maaf. Hmm, aku sendiri tak faham.

Aku pendendam. Terlalu berdendam. Bukan dengan  semua orang tapi tiga celaka yang tak patut wujud di dunia. Bagi aku mereka sampah. Bukan manusia. Bagi aku mereka binatang. Bukan juga manusia. Aku benci. Benci tahap infiniti. Kalau terlintas di depan mata hati aku panas membara.

Bab memaafkan nie memang benda yang paling payah. Macam aku katakan tadi, Mulut kata ya, tapi hati tak sama. Kau melutut sekali pun, hati orang tu bukan mudah untuk menerima. Mulut je yang hanya berbunyi tapi hati senyap sunyi. Tiada jawapan yang betul dari hati. Seikhlas mana pun kau meminta maaf tapi ketahuilah hatinya masih lagi terluka.

Aku bukan jenis manusia mulia sebab tu aku macam nie. Dendam.
zatieySAJA ♥ Official Blogspot ™ | copyright